Friday, October 15, 2010

Emas Putih vs Platinum : Halal atau haram untuk lelaki

Kamu nak tahu tak.. (baca dengan gaya perempuan kaki report bersanggul tinggi sedang kunyah-kunyah chewing gum sireh)





Hari tu masa hujung minggu dipenuhi aktiviti makan free di rumah bekas kawan sekolah MRSM sambil ber-school-gathering memakai baju raya vogue kami jumpa Hanis Zalikha dan pura-pura memandang sebelah mata sahaja terhadap beliau kerana jeles dengan tahap kejelitaannya serta rambut perang gerbang-gerbang trademark beliau ituh! (Hah!Semput deh giler taip ayat tak putus sebab emosi..ahah)


Buat muka tak heran. Apa ku kesah dengan hamis jalikha (berbaju coklat gelap).. Hihi (dalam hati: Omg!kamu sgt cantek la hanissss mau mintak sign please please please!) ;p


Nota kaki: Kami terdiri daripada Cik Embun, Cik Melor, Cik Rerama dan Cik Tulip. Memang ternyata bukan nama sebenar  ;p



Selepas sibuk menganyam ketupat mengilai-ngilai disiang hari dan berfotografi semahu-mahunya, kami menuju ke destinasi pilihan untuk merabak duit raya di pekan Shah Alam.

Ceria dapat makan free. Thanks Dr. Shaleela! ;)

Namun, walaupun intro entry ini begitu menjengkelkan kerana tidak selari dengan tajuk, saya harap para pembaca tetap bersabar ye. Terlalu banyak untuk diceritakan, maka begini la jadinya.
*senyum*



Ok Ok. Aktiviti penutup kami hujung minggu itu dihabiskan dengan melepak di sebuah kedai barang kemas yang pastinya bukan tempat pilihan saya untuk melepak di hari-hari biasa. Tak percaya? Kamu rasa ada ke orang pergi lepak kat kedai emas sebab sakit kaki pakai kasut tumit tinggi mahu tumpang duduk dekat kerusi cantek sambil siap dihidangkan jasmine tea segala bagai and sarung cincin dekat RM10k setiap satu sampai 10 jari? Pastu siap bergurau ceria dengan Ah Boy sang jurujual main pinjam-pinjam itu teropong mata mau check ini diamond tulen ka talak tulen. Pastu berdebat pasal harga pasaran emas 916 dengan emas putih dengan itu platinum? Pastu pura-pura minat sama couple ring yang takde la cantek mana tapi harga gila mahal. Pastu kawan anda mengaku mau bawak lari cincin depan cctv nasib tak kena kejar dengan manager. Lepas tu gadoh-gadoh tanak bagi no. tepon atau emel takut kena spam. Haiya! Ada ke? Ada ke? 
T_T







 


Well well well..Memang hujung minggu kami havoc dengan pelbagai aktiviti yang agak gilos-gilos dan happening dan rabak poket tanpa sebab yang kukuh kerana saya memandu dan terlupa mengambil duit baki daripada tol gate boy yang ganteng sehingga dijerit oleh beliau "Duit baki takmo kah?" dan sy yg tertekan pedal minyak kerana malu (Ahem!) terus menjerit.."takpe..keep the change!" ;P

Berbalik kepada persoalan asal, adakah emas putih sama dengan platinum? Halal atau haramkah emas putih dipakai oleh lelaki?



Selepas membuat sedikit rujukan atas talian, rumusan yang boleh dibuat adalah:
  • Emas putih dan platinum merupakan dua unsur kimia yang berbeza:
    • Pi check jadual berkala yang kena hafal masa Form 4. Emas putih = aloi emas (Au) dan mengandungi campuran perak (silver) dan palladium. Nilai ukuran emas putih sama seperti emas kuning iaitu karats.
    • Platinum pula terdiri daripada unsur (Pt). Platinum adalah sebuah logam transisi/logam peralihan yang berat, "malleable", "ductile", berharga dan berwarna putih-keabuan. Platinum adalah bahan tahan karat dan terdapat dalam beberapa bijih nikel dan copper (kuprum/tembaga).
  • Emas putih haram dipakai oleh lelaki Muslim
  • Platinum boleh dipakai oleh lelaki Muslim
Sudah faham? Harap dapat memberi manfaat serba sedikit. Sumber dari laman web jakim dan cik wiki kesayangan ;) 





Seposhen-dua: Lain kali mahu berkongsi ilmu tulis pasal diamond pula hasil daripada siasatan undercover terhadap Ah Boy Kedai Jewelery

Adios!





Suka tak?? www.tips-fb.com

2 comments:

  1. omg! ko bleh wat tak heran kt hanis jalika itu..??kwang3x :D

    ReplyDelete
  2. Nyeh2..self control itu sebahagian dr etiket. Aku berjaya tidak melompat2 girang. Miahaha.. ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails